Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
UFO XS skiff

A hajót az olasz Felci Yacht Design tervezte, ezzel a modellel teljessé téve a skiff vitorlázást választó fiatalok felkészülését. A cél természetesen az, hogy minél képzettebb és rutinosabb versenyzők nevelődjenek az olimpiai 49er osztály számára. Eddig ehhez hiányzott az alaphajó. Valóban? - Gondolhatná a felületes szemlélő. Hiszen a legkisebb skiff a 29er. Minek hát ide egy 3,22 méter hosszú kis hajó, amikor már van egy? A 29er neve azonban megtévesztő ez a hajó ugyanis nem 2,90 méter - a 49er hossza 4,90 méter - hosszú hanem 4,45.


A huszonkilences tehát nem 2,90 méter. A gyerekek Optimisttel kezdenek vitorlázni utána eldöntik, hogy egy vagy kétszemélyes hajóval kívánnak versenyezni. Aki partnerrel szeretné tovább folytatni az előtt két út áll. Vagy megtanul spinnakeres hajóval vitorlázni, és akkor a cél a 470-es. Ehhez az út a Cadeton keresztül, a 420-ason át vezet. Vagy a skiff vitorlázást választja és elkezd XS-sel versenyezni, majd abból ül át 29-esbe, végül 49-esbe. Legalábbis az XS tervezői így képzelik. Az ötlet jó. Egy gennakeres hajó taktikája jelentősen eltér a spinnakeres hajóétól. Ez az, amit ha időben elkezd a gyerek gyakorolni, valószínűleg behozhatatlan előnyt jelent számára a többiekkel szemben. Persze azon is érdemes elgondolkodni, hogy a spinnaker kezelése - mint alap - kihagyható-e egy fiatal vitorlázó tanulmányainak sorából? Azt hiszem, hogy igen. A világ ma a specialistáké. Új-Zélandon a gyerekeket kis tőkesúlyos hajókkal match race versenyezni tanítják. Az eredményeik önmagukért beszélnek. Minél előbb kezdi el az ember a vitorlázásnak azt az ágát amiben versenyezni kíván, annál eredményesebb lesz.

 

Nézzük tehát miről is van szó. Az XS egy nagyon könnyű, üvegszál erősítésű poliészter hajó. Az árboca, a baumja és az orrsudara is ebből az anyagból készül. A szerelvényezése emlékeztet a Laserre és a Cadetre, valamint a 49-esre egyaránt. A hajónak deckje van, de az orra nyitott. Az árbocot egy mastparten tartja. Csak forstag van, aminek a szerepe az orrvitorla megtartása és nem az árboc merevítése, ami persze elkerülhetetlenül megtörténik. Az orrsudarat ki lehet húzni. A gennaker egy hosszú zsákba van. A hátszélvitorla közepére - mint a Repülő Hollandin vagy a 49-esen - egy fület varrnak, amibe belekötik a felhúzót. Így az végtelenítve van és le lehet húzni a zsákba, aminek az eleje természetesen egy merevkerettel állandóan nyitva van. A lehúzó, a leszerelés közben automatikusan az orrsudarat is a visszahúzza, amelyre a gennaker első éle fixen rögzített. Egyedül a fockot tartja klemm, a másik két schotot kézben kell fogni. A nagyschot rendszere a Laserből ismert, a hajó tükrére szerelt háromszöggel van megoldva. A szerelvényezéshez még egy egyszerű alba és két kiülő gurtni tartozik. A svert föl-le mozgatható, a kormányt pedig egy csuklós rendszerrel lehet fel- illetve lebillenteni.

 

December nyolcadikán fantasztikus idő volt. Megjósolták előre, hogy napsütés, tizennégy fokos meleg és déli szél lesz. Nem találták el. Az autóban tizenkilenc fokot mutatott külső hőmérő, amikor bekanyarodtunk az Agárdi Yacht Club udvarára. Két fiatalember Györffi Béni és Litkey Balmaz készülődött, hogy kipróbálja az új hajót, és kilenc felnőtt serénykedett az összeszerelésnél. Mosolyogtató volt ez a lelkesedés. Mindenkit feldobott a tavaszi idő. A hajót pillanatok alatt összeraktuk. Akadt egy kis sólyakocsi is. Pöffös, de meleg hármas déli szél fújt. A tervező szerint 80-105 kilóig használható ez a kis hajó, úgy gondolta, hogy egyedül is jól vitorlázható lesz, de természetesen két fiatal versenyző számára tervezték. Egyik fiatalemberről sem tudtam, hogy milyen hajósok, ezért úgy döntöttem, hogy nekem kell elsőként vízre szállnom. A többiek egy elektromos és egy felfújható gumimotorossal követtek.
Azt hiszem, hogy a felnőttek számára a legnagyobb gondot ezzel a hajóval a ki- és beszállás jelenti. Segíteni is nehéz, mert nincsenek vantnik, amivel jól meg lehetne tartani a hajót, az árboc pedig egy kicsit messze van. Azért sikerült elrugaszkodni. A hajó gyorsan megbillen aztán stabil lesz. Még a kikötőben felhúztam a zsebkendőnyi gennakert - nincs öt négyzetméter - és két halzolással kivitorláztam a kikötőből. Hamar rájöttem, hogy nem kell a srácokat félteni, menni fog ez nekik és cseréltünk. Úgy is volt. Rövid félszelezés után már húzták is a ballont. Ügyesen, sokat mozogva, szépen vitorláztak. A kishajó valóban skiffként viselkedik. Nem volt mihez mérni, de nagyon gyorsnak tűnt. Szépen felsiklott alattuk. Tímár Péter edző, rövid utasításit követve hamar megtanulták, hogyan kell a gennakert kezelni, pedig most találkoztak ilyen szerelvénnyel először.
Kíváncsiak voltunk, hogyan fog szerepelni ez a vantnik nélkül szerelt árboc. Jól állta a próbát. Cirkáló szakaszon feszes maradt a forstag, az árboc szép ívben hajlott, az egész rendszer szokatlan, de egészséges képet mutatott. Olyan mint egy Laser árboc és egy jól szabott fock együtt. Persze az első merevítő miatt az egész rendszer alapban lényegesen feszesebb, ezért kevesebb albát kell használni.
Összességében jól kitalált és megépített szép és gyors kis skiff az UFO XS. Irigylem a srácokat, akik majd vitorlázni fognak vele.


Litkey Farkas
Fotó: Balogh Judi
t

Technikai adatok
Hossz:
3,22 m
Szélesség:
1,44 m
Tömege vitorlázásra készen:
50 kg
Vitorlázat szél ellen:
5,4 m2
Gennaker:
4,9 m2
Anyaga:
GFK
Rudazat anyaga:
GFK
Tervezte:
Felci Yacht Design
Ára versenyre készen:
950 000 Ft + áfa

 

 

 

 

 

 


 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink